iams.blogg.se

I am S and these are my thoughts on you.

0011

Publicerad 2013-01-01 17:16:06 i Allmänt

Fick en kommentar om skillnaden att rida in och utbilda hästar, vad som är svårast.
Jag tycker att rida in en häst korrekt och ge dom en bra start, är svårt på ett sätt, om ni fattar? Att inte göra fel så de lär sig fel från början, men det är inte lika "svårt" som att utbilda en häst som har blivit inriden "fel".
 
Jag har gjort mycket av båda, vissa hästar är ofantligt lättlärda och hela utbildningen gick som en dans, busenkelt! Medans andra har varit.. well envisare och jobbigare! Min pärla gillade jag faktist inte alls under utbildningstiden, hon var ofantligt envis och "kossig" som jag kallar henne. Ena farten var SNABBT eller STOP. Huvudet i vädret och ofantligt oförskämd mot sin ryttare. Gud vad jag störde mig på henne i början. Jag kommer ihåg en dag så väl där jag hade gett mig FAN på att hon skulle sluta springa med huvudet i vädret, vi var utomhus på en rakväg och där skrittade jag och travade jag fram och tillbaka tills hon sänkte huvudet. Så fort hon gjorde det skrittade vi hem. Tog bara 40 minuter innan hon gav upp, efter det började våran fina resa tillsammans, i slutändan var hon min baby och vad roligt vi har haft, även om jag fortfarande får fnatt på henne ibland när hon "glömmer bort mig". Men vad ska man göra, hon är ett fuxsto....
 
Anyway vad jag skulle säga var att, att utbilda en häst korrekt är svårt, att rida in en häst är svårt, fast på helt olika sätt, och många klarar det, för vissa tar det bara längre tid eftersom de lär sig MED hästen medans andra lär hästen.
 
Så länge hästen mår bra och ingen skadas tycker jag att de flesta kan köra på, gäller bara att kunna läsa av hästarna och se vad som funkar för dom.
 
S
 

Kommentarer

Postat av: Evelina Blomqvist

Publicerad 2013-01-01 21:19:52

Haha låter som en kul inridning/utbildning med huvudet bland stjärnorna. ;)

Men att rida in en häst kräver ju väldigt väldigt lite av ryttaren; balans, lite tåldamod och att man är lite mjuk och försiktig. Att utbilda kräver att man vet vad hur och varför man gör saker (inridningen är ju bara hej här sitter jag och du ska ba gilla det) hahaha ;) Fattaru hur jag tänker? :)

Svar: jo jag fattar, det jag mest har stört mig på är att männisor klumpa ihopp inridning/utbildning med sina nya ponnysar. Jag säger verkligen inte att utbildning är lättare nejnej, men än det är en skillnad om hästen hade blivit sutten på eller inte när man köpte den! Jag är väldigt flummig haha
iams.blogg.se

Postat av: Evelina Blomqvist

Publicerad 2013-01-02 08:40:10

SV: Ah okej men då fattar jag hur du menar :D

Postat av: Ida

Publicerad 2013-01-06 19:19:18

Allt bra? :D

Postat av: Emelie

Publicerad 2013-01-07 12:57:04

Jag tycker också det är viktigt att man gör rätt redan från början, för det är ju trots allt där grunderna läggs =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela