iams.blogg.se

I am S and these are my thoughts on you.

0010

Publicerad 2013-01-01 16:30:00 i Allmänt

"När jag köpte min ponny/häst var h*n galen och jag red en h*n själv"
 
Detta är något jag ofta läser på bloggar, hur dessa bloggare har köpt ponnysar som var vilda och hur de själva har ridit in dom. Det får mig att dra en djup djup suck... Är det bara jag?
Nu ska jag först säga att om man köper en häst och tränar upp den och ni tävlar högre eller med bättre %, well done! Bra jobbat! GO GO GO! Jag säger inte att ni är dumma MEN personligen kliar det i kroppen varje gång någon säger att de har ridit in hästen istället för att utbilda den.
 
Jag har jobbat med unghästar i flera år, många har jag varit med och RIDIT IN, dvs suttit på första gångerna och hela den grejen, lärt dom att svänga och stanna, de mest grundläggande man gör med häst. Oftast låter jag min chef göra den första uppsittningen dock eftersom han har tre meter långa ben och sitter kvar om hästen får för sig att gå bananas.
 
Så här kommer skillnaden, min chef brukar göra in ridningen, sitta på dom och få ut de mesta av bockningarna (om de har några i sig) sen tar jag över och börjar utbilda hästarna. Okej jag jobbar fortfarande väldigt tidigt med hästarna men det jag vill få fram är att jag ser en väldig stor skillnad på att rida in en häst och att utbilda en häst vidare.
 
När barn (!!) skriver om deras historier med deras ponnysar hur de köpte dom och red in dom tänker jag ofta, fast gjorde ni verkligen det? Finns säkert de som har ridit in hästar och gjort grovjobbet från början helt själva, men de flesta gör inte det och det brukar komma fram i bloggen länge fram, att när de köptes var faktist hästarna suttna på, hade ridits i alla gångarter osv.
 
Nej kiddos, jag gillar inte att läsa bloggar där ni höjer er själva och era prestationer till skyarna, det känns så genomskinligt, utan skriv ärligt, "ny häst och den har gjort detta och detta innan nu ska jag försöka utveckla den vidare" DET är något jag gillar att läsa.
 
Åter igen, well done på alla er som har tagit era ponnysar och hästar från L:c till FEI eller hur långt det nu gick, ni är duktiga! MEN säg inte att ni har ridit in hästen när ni inte har gjort det.
 
Gott Nytt År på er!
Hoppas ni hade en bra nyår, personligen var det den lugnaste nyår jag har haft i hela mitt liv, men det var skönt att inte vakna med en galen baksmälla!
S
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela