iams.blogg.se

I am S and these are my thoughts on you.

0002

Publicerad 2012-12-11 00:28:00 i Allmänt

Satt och kollade på mannen som kan tala med hundar och tanken, som slagit mig innan, slog mig igen. Om man har en 'problemhund' eller en hund som är världens mysigaste bästa kompis när man är själv med hugger och har ingen respekt för andra, anses inte det som att man har uppfostrat sin hund dåligt? (jag använder ordet "dåligt" löst, men jag hoppas ni förstår vad jag menar)
Men när det kommer till hästar verkar många tjejer vilja ha en häst som är lovely när man själv håller på med den men när andra ska rida hästen börjar den bete sig "dåligt". Varför hör vi konstant på bloggar etc att "han är svår, han lyssnar bara på mig" eller liknande (ibland sägs det mellan raderna) och människor verkar vara stolta att de ha omskolat hästarna för alla verkade vara galna när de köptes.

Här kommer det jag tänkte på, tyder inte att någon annan har problem med hästen att du själv har gjort ett dåligt jobb? Borde man inte träna hästar så de har respekt för ALLA inte bara en person?
Jag har själv jobbat länge med hästar, speciellt unghästar, och visst jag älskar de "galna" och de som har en massa krut i sig, men mitt jobb är att uppfostra hästarna att bli lugna hästar som kan ridas av de mesta. Jag ska också säga att jag förstår verkligen att vissa hästar är lite trixiga att ha och göra med, men i mina ögon är en duktig ryttare en tjej eller kille som kan träna sin häst att ha respekt för ALLA ryttare (förutom de som misshandlar, de får de gärna kasta av!) .

Sen ska jag tilllägga att jag menar inte att alla hästar ska behöva gå grand prix dressyr eller hoppa 160 hinder med varje klantarsle som sätter sig i sadeln, men tycker verkligen att en bra utbildad häst är en häst som respekterar människor.
 

Kommentarer

Postat av: Evelina Blomqvist

Publicerad 2012-12-15 18:49:56

WORD, FAN vad bra skrivet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela